Aktivity projektu – príklady dobrej praxe

Projekt pozostával z jednej hlavnej aktivity – Zvýšenie kvality odborného vzdelávania prepojením s praxou, ktorá v sebe zahŕňala 5 podaktivít – extra hodiny, mimoškolskú činnosť – krúžky, pedagogické kluby, vzdelávanie pedagogických zamestnancov a riadenie projektu.

 

 

 

 

Potreby trhu práce a možnosti uplatnenia absolventov si vyžiadali v rámci extra hodín zavedenie dvoch nových predmetov zameraných na posilnenie finančnej a jazykovej gramotnosti žiakov. Podľa učebných osnov predmetov, finančná gramotnosť cudzí jazyk v odbore – nemecký jazyk, vypracovaných s prihliadnutím na potreby zamestnávateľov, sa vyučovali žiaci 1. a 4. ročníka. Celkom za dva školské roky absolvovalo vzdelávanie 124 žiakov študijných odborov – 2413 K mechanik strojov a zariadení, 2426 K programátor obrábacích a zváracích strojov a zariadení a 3776 K 01 mechanik lietadiel – mechanika. Oba predmety boli zaradené do ŠkVP príslušných študijných odborov s dotáciou 1 vyučovacia hodina týždenne, cudzí jazyk v odbore – nemecký jazyk bol vyučovaný v skupinách.

 

 

 

 

Na základe skúseností získaných počas realizácie projektu a vypracovaných učebných plánov bol predmet finančná gramotnosť s dotáciou 1 vyučovacia hodina týždenne, zaradený do ŠkVP natrvalo. Podľa vypracovaných učebných osnov sa vyučujú všetci žiaci prvého ročníka študijných odborov 2381 M strojárstvo, 2387 M mechatronika, 2413 K mechanik strojov a zariadení, 2426 K programátor obrábacích a zváracích strojov a zariadení a 3776 K 01 mechanik lietadiel – mechanika.

Skúsenosti zároveň potvrdili, že ďalší cudzí jazyk je náročný pre žiakov študijných odborov 2413 K, 2426 K, ktoré sú v systéme duálneho vzdelávania a majú zvýšenú dotáciu odbornej praxe. Žiakov, po absolvovaní predmetu – cudzí jazyk v odbore – nemecký jazyk, síce zmluvní zamestnávatelia hodnotili pozitívne, pretože bez toho, aby dokázali plynulo komunikovať, len so znalosťou odbornej terminológie (slovnej zásoby), sa dokázali orientovať v technickej dokumentácii.

Vypracované učebné osnovy predmetu – cudzí jazyk v odbore – nemecký jazyk sú  postupne zapracovávané do predmetu druhý cudzí jazyk pre 3. a 4. ročník.

V 17 krúžkoch zameraných na zvýšenie čitateľskej, matematickej, jazykovej, finančnej, prírodovednej a IKT gramotnosti, na báze dobrovoľnosti, neformálnym spôsobom, pracovalo so získanými pomôckami a tým rozvíjalo svoje vedomosti a zručnosti 130 žiakov. Krúžková činnosť pokračuje, žiaci rozvíjajú svoje zručnosti napr. v oblasti CAD/CAM systémov a 3D tlače, CNC programovania, elektrotechniky, robotiky a pod.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vzájomnou spoluprácou a výmenou skúseností v rámci 6 pedagogických klubov si 31 pedagogických zamestnancov osvojilo nové metódy a formy práce podporujúce rozvoj kritického myslenia a kreativitu žiakov. Učením sa navzájom pedagogickí zamestnanci získali alebo rozšírili svoje zručnosti s využívaním IKT, interaktívnych a odborných softvérov a s učebnými pomôckami.

 

 

 

 

Riadenie projektu zabezpečovali 4 zamestnanci školy – projektový  manažér, finančný manažér, manažér monitorovania a administratívny pracovník. Do projektu sa spolu celkom zapojilo 232 registrovaných žiakov a učiteľov, ktorí získali nové kompetencie a zručnosti alebo si ich v uvedených gramotnostiach rozšírili. Zručnosti, ktoré získali žiaci v rámci jednotlivých gramotností im rozšírili možnosti uplatnenia v praxi, pedagogickým zamestnancom vytvorili lepšie predpoklady pre zvyšovanie kvality vyučovacieho procesu. Získaním a rozšírením kompetencií žiakov i pedagogických zamestnancov, získaním učebných pomôcok a technických zariadení, vytvorením a inováciou učebných osnov odborných predmetov boli vytvorené podmienky pre trvalé udržanie výsledkov projektu a zároveň bola vytvorená možnosť ich ďalšieho zdokonaľovania a inovácií.

Vypracované učebné osnovy predmetov, pracovné zošity, cvičebnice, učebné pomôcky, ktoré vytvorili žiaci a učitelia v rámci krúžkovej činnosti pre potreby školy budú využívať všetci žiaci. Vytvorený propagačný materiál v rámci krúžkovej činnosti pre školu i verejnosť – letáky, prezentácie.